Advances in Commercial Geography

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For the first time meet in a publication, the leading exponents of contemporary geography as Brian J. L. Berry, Neil Wrigley, Richard Shearmur, Luc Anselin and Jim Simmons in order to analyze the past, present and future of geography applied to ...
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Descripción

Advances in commercial geography.

Prospects, methods and applications.

Carlos Garrocho (editor)

 

For the first time meet in a publication, the leading exponents of contemporary geography as Brian J. L. Berry, Neil Wrigley, Richard Shearmur, Luc Anselin and Jim Simmons in order to analyze the past, present and future of geography applied to commercial and service activities. Also involved prominent Mexican scholars as Carlos Garrocho, José Antonio Álvarez Lobato, Tania Chavez and Flores Zochitl who address the context of urban structures, linked to advances in spatial analysis, oriented tertiary activities in the intra-urban space, particularly in Mexican cities.

 Principio del formulario

The authors analyze case studies in order to explore the future of commercial geography within cities, focusing on tertiary activities. In addition, the study shows that in fact there seems to be a consensus towards the meaning of commercial geography. The authors note that the use of the term cluster refers to tertiary agglomerated firms and emphasize that a cluster is the placement of independent economic entities related in some way, but are not bound by a single owner or dosing, along with proximity to labor markets, access to customers and suppliers, reduce search costs for consumers, tracking competitors, availability of infrastructure and land use planning, etcetera.

The last objective of the work is related with the research and knowledge about the spatial organization and offers some elements to a better explanation about spatial organization of tertiary activities within the cities along with an abstract vocabulary and methodological resources to bring about curiosity in the reader, propitiate questions and highlight the contributions of this work.

Content:

Introduction

Carlos Garrocho

Part I: Radar Views

  • Commercial and Economic Geography: Past and Future
    • Brian J. L. Berry
  • Towards a Policy Engaged Retail Geography
    • Neil Wrigley
  • What is an Urban Structure? The Challenge of Foreseeing 21st Century Spatial Patterns of the Urban Economy
    • Richard Shearmur
  • From SpaceStat to CyberGIS: Twenty Years of Spatial Data Analysis Software
    • Luc Anselin

Part II: Case Studies

  • The Evolution of Commercial Structure in the North America City: A Toronto Case Study
    • Jim Simmons
  • Spatial Organization of Banking Branches in the Intra-Metropolitan Space in Toluca, México
    • Carlos Garrocho y José Antonio Álvarez Lobato
  • Microspatial Analysis of Tertiary Activities in the Traditional Business of a Big Mexican City
    • Zochilt Flores,  Carlos Garrocho, Tania Chávez y José Antonio Álvarez Lobato

Español

Por primera vez se reúnen, en una publicación, los principales exponentes de la geografía contemporánea, como Brian J. L. Berry, Neil Wrigley, Richard Shearmur, Luc Anselin y Jim Simmons con el objetivo de analizar el pasado, presente y futuro de la geografía aplicada a las actividades comerciales y de servicios. Participan también destacados estudiosos mexicanos como Carlos Garrocho, José Antonio Álvarez Lobato, Tania Chávez y Zochitl Flores quienes abordan el  contexto de las estructuras urbanas, vinculados a los avances en el análisis espacial, orientados a las actividades terciarias en el espacio intra-urbano, particularmente en ciudades mexicanas.

Los autores analizan casos de estudio con el objetivo de explorarel futuro de la geografía comercial dentro de las ciudades, centrando su atención en las actividades terciarias. Además, el trabajo muestra que en realidad no parece haber un consenso hacia el significado de la geografía comercial. Los autores señalan que los usos del término clúster se refieren a empresas aglomeradas terciarias y destacan que un clúster es la colocación de las entidades económicas independientes relacionadas de alguna manera, pero no están obligados por un solo propietario o administración específica, junto con la proximidad a los mercados de trabajo, el acceso a los clientes y los proveedores, reducir los costos de búsqueda de los consumidores, el seguimiento de los competidores, la disponibilidad de infraestructura y tierras a utilizar, la planificación, etcétera.

La última parte de la obra se relaciona con la investigación y el conocimiento sobre la organización espacial y ofrece algunos elementos para una mejor explicación sobre la organización espacial de las actividades terciarias en las ciudades, junto con un vocabulario abstracto y recursos metodológicos para provocar la curiosidad en el lector, causar preguntas y poner de relieve las contribuciones de este trabajo.

Contenido:

Introducción

Carlos Garrocho

Parte I: Vistas

  • Geografía comercial y económica: pasado y futuro
    • Brian J. L. Berry
  • Hacia una política comprometida de la geografía comercial minorista
    • Neil Wrigley
  • ¿Qué esuna estructura urbana? Vislumbrando el desafío del Siglo 21. Patrones espaciales de la economía urbana
    • Richard Shearmur
  • De SpaceStat to CyberGIS.Veinte años deSoftware para elAnálisis de Datos Espaciales
    • Luc Anselin

Parte II: Estudios de Caso

  • La evolución de laestructura comercial en una ciudad del Norte de América: Toronto, un estudio de caso
    • Jim Simmons
  • Organización espacialde sucursales bancarias en el espacio intra-metropolitano de Toluca, México
    • Carlos Garrocho y José Antonio Álvarez Lobato
  • Análisis microespacial de las actividades terciarias  en el negocio tradicional de una gran ciudad Mexicana
    • Zochilt Flores,  Carlos Garrocho, Tania Chávez y José Antonio Álvarez Lobato

Año: 2013

ISBN: